Thursday, April 08, 2010

مطلبی در باره ی گاودزد نیمه شب

در روزهاي اخير، انتشارات «کتاب پنجره» جلد هجدهم از مجموعه‌ داستان‌هاي «هنک سگ گاوچران» نوشته‌ي «جان. آر. اريکسون» را هم به بازار فرستاده است. اين کتاب «پرونده‌ي گاودزد نيمه‌شب» نام دارد. هنک يک سگ بازي‌گوش و احمق است که در مزرعه‌اي در منطقه‌ي غرب تگزاس زنده‌گي مي‌کند. هنک خود را «فرمانده‌ي حفاظت مزرعه» و سگي باهوش و جذاب مي‌داند، اما در اصل يک سگ دست و پا چلفتي و بي‌مغز است که مدام خراب‌کاري به بار مي‌آورد و باعث دردسر مي‌شود! در هر کتاب يک اتفاق جديد را که در مزرعه رخ داده از زبان هنک مي‌خوانيم، اتفاقاتي که باعث مي‌شود هنک وارد ماجرا بشود و به خيال خود سعي در حل پرونده داشته باشد! و البته پيداست که اغلب شيرين‌کاري مي‌کند و نه تنها کمکي به حل قضيه نمي‌رساند بل‌که مشکلات جديدي نيز به بار مي‌آورد! اين روايت‌ها آن‌قدر بامزه‌اند که بعيد است با خواندن يک جلد از اين کتاب‌ها وسوسه‌ي خواندن باقي جلدها رهاي‌تان کند و بتوانيد از لذت خواندن آن‌ها چشم‌پوشي کنيد. سري کتاب‌هاي هنک ظاهرن براي نوجوانان نوشته شده، اما، برخلاف آن‌چه در نظر اول به نظر مي‌رسد، بزرگ‌سالان مخاطبان اصلي آن هستند.
«پرونده‌ي گاودزد نيمه‌شب» را مي‌توان يکي از به‌ترين و خواندني‌ترين کتاب‌هاي سري هنک دانست. ماجراي اين کتاب دزديده‌ شدن دام‌ها در نيمه‌شب از چراگاه مجاور مزرعه‌ي محل زنده‌گي هنک است. اين چراگاه متعلق به «عمو جاني»ست. عمو جاني ديگر يک گاوچران جوان نيست و نمي‌تواند شب را به کمين بگذراند و مچ گاودزدها را بگيرد. اين است که به مزرعه‌ي هنک مي‌آيد و از کابوي‌هاي جوان صاحب آن‌جا، يعني «اسليم» و «لوپر،» تقاضاي کمک مي‌کند. اسليم چادر و وسايل مورد نياز را برمي‌دارد و با هنک راهي چراگاه مي‌شوند تا آن‌جا اردو بزنند و منطقه را زير نظر بگيرند. اين آغاز يک سري ماجراي بامزه و جذاب است که نهايتن به حل معما ختم مي‌شود.
برخلاف بسياري از جلدهاي هنک، در «پرونده‌ي گاودزد نيمه‌شب» هنک موفق مي‌شود، در کنار گند زدن‌هاي بي‌پايان‌اش، يک کار مفيد واقعي انجام بدهد! او به موقع اسليم را خبر مي‌کند تا سراغ گاودزد برود و او را گير بياندازد. هم‌اين نکته، جذابيت مضاعفي به جلد تازه‌ي سري هنک داده و آن‌را شيرين‌تر کرده است.
کتاب‌هاي هنک آن‌قدر خوش‌خوان‌اند که مي‌توانيد ـ مثل من! ـ شب‌ها پيش از خواب يکي از جلدهاي آن را دست بگيريد و يک ساعته تمام‌اش کنيد و با لب‌خند به خواب برويد. خلاصه، اگر هنوز از فنزهاي هنک نيستيد، توصيه مي‌کنم هر چه زودتر به باشگاه طرف‌داران اين سگ بوگندوي دوست‌داشتني بپيونديد و از مطالعه‌ي ماجراهاي آن لذت ببريد. کتاب‌ها همه به‌طور جداگانه قابل مطالعه‌اند و مي‌توانيد خواندن اين سري کتاب‌ها را از هم‌اين کتاب «پرونده‌ي گاودزد
نيمه‌شب» آغاز کنيد.
نوشته ی آقای حسین جاوید به نقل از کتابلاگ

1 comment:

Anonymous said...

سلام آقای نویسنده وبلاگ(!) اگه امکانش هست
اسم تمام داستان های هنک روکه تا حالا ترجمه شده رو بنویسین ..... ممنون