Thursday, June 29, 2006

بادبادک باز (The Kite Runner)

داشتم کتاب بادبادک باز نوشته ی خالد حسینی نویسنده ی افغانی مقیم امریکا را می خواندم. کتابی که هر بار سراغش می رفتم آن را با لذت می خواندم. اما علیرغم جذابیت های کتاب و این نکته که کتابی پرفروش بوده - که البته این مقوله خود جای بحث دارد- نقص هایی در کار هست که مانع می شود این اثر را یک شاهکار تلقی کنیم. به عنوان مثال قسمت عمده ی داستان در افغانستان رخ می دهد ولی خواننده از اتفاقات سیاسی- اجتماعی آن کشور که دلیل عمده ی ماجراهای کتاب است باخبر نمی شودو تنها اشاراتی گذرا به این گونه مسائل می شود - مثلا هرگز نمی فهمیم چرا در آن کشور به دیده ی تحقیر به هزاره ها می نگرند، طالبان کی بودند و چرا و چگونه به قدرت رسیدند و ... در کل کتاب رویکردی ناتورالیستی حکمفرماست - البته انتظار نداشته باشید با ناتورالیسم امیل زولا یا تامس هاردی روبرو شوید. باری کتابی است خواندنی، همین و بس. ف

7 comments:

Anonymous said...

شايد نگفتن همه چي آخرين تكنيك هنري باشه.

Anonymous said...

hiiii. great to see that you have a blog! this is Aydin behnam. i will be checking here often inshallah!! keep writing. you were always a pleasent guy.
c u

Anonymous said...

سلام اقای فربد
به نظر من که کار باحالی بود این وبلاگ باز کردن
راجع به هنکی و نیروی اهریمنی هم لطفا مطلب بنویسید
من حتما آدرس وبلاگ شما رو به دوستان خواهم داد
دوست شما: مادام مون شاین

Anonymous said...

عطر کاج عطر سنبل کتاب محشریه.اما به نظرم نثر و سبک کتاب خیلی قابل دسترسه.یعنی توانایی بالایی برای خلق نمی خواد.زت زیاد.

Anonymous said...

salam , emrooz weblogetono didam kare ghashangie omidvaram raje be sinama ham benvisid , movafagh bashid
parastoo

Anonymous said...

be gamoonam hanoozam balad nashodam!

Anonymous said...

من هنوز كتاب بادبادك باز را نخواندم اما كتابي ديگر از يك نويسنده افغاني خواندم به نام محمد آصف سلطان زاده.نام كتاب بسيار زيبا است:نوروز فقط در كابل با صفاست. تصور كتيد اين جمله را با لهجه شيرين افغاني بشنويد. كتاب برنده جايزه گلشيري شده و بسيار خواندني است.