Wednesday, July 05, 2006

و اما سینما


سینمادوستان و سینمابازان عزیز
در باره ی فیلم و سینما بیشتر باید حرف بزنیم. اما برای شروع: بیایید از کارگردانهایی بگیم که اثری خاص بر سینما و تماشاگرانش گذاشته اند. خودم میخوام از بیلی وایلدر نازنین بگم که فیلمسازی تمام نشدنی است و هنوز آثارش - در هر ژانری که باشه از کمدی گرفته تا درام و نوآر و جنگی و ... هنوز دیدنی و تاثیرگذارند.او که فیلمنامه نویس قهاری هم بود بر بسیاری از فیلمسازان نسلهای بعد تاثیری انکارنشدنی گذاشت.هنوز با آثارش میتوان خندید و گریست و زندگی کرد. پس زنده باد وایلدر همیشه نازنین. ف

6 comments:

Anonymous said...

آقا خيلي حال كردم مبسوط! بيلي وايلدر و هستم بدجوري! واقعا كاراي اين لهستاني-آمريكايي خيلي دوست دارم، شروع كن صحبتو ماهم دنبالشو مي گيريم، سانست بولوارد و خارش هفت ساله و استالاگ 17 و سام لايك ايت هات و ......بقيه فيلما. خيلي كارش درسته بابا، انجمن فيلم آمريكا چهار تا از فيلم هاشو جزو 100 فيلم آمريكايي برتر قرن بيستم گذاشته.

farzad said...

فیلم "بعضیا داغشو دوست دارن" هم به عنوان بهترین کمدی تاریخ سینما انتخاب شده.ف

Anonymous said...

كتاب گفتگو با بيلي وايلدر ترجمه گلي امامي را به پيشنهاد شما خواندم.خاطرات مربوط به مرلين مورو بينهايت جالب بود. اگر كتاب ديگري در اين باره ميشناسيد ما را بي خبر نگذاريد.

farzad said...

از گفتگوهای سینمایی دیگه میشه به کتابهای زیر اشاره کرد
سینما به روایت هیچکاک-
روزی روزگاری سرجو لئونه
گفت و گو با براندو
سینما به روایت هاوارد هاکس

Anonymous said...

SALAM kheili mamanoonam , khoshal shodam ke va ama sinema ham ezfe shod:) be omide neveshtehaye bishtar.
bazia daghesho doost daran ham didam kheili vaght pish vali yadame filme khoobi bood va fekr konam Rony curtis bazi mikard.
parastoo

Anonymous said...

Tony Curtis, Jack Lemon, ...