Tuesday, October 10, 2006

حافظ ناشنیده پند


کتاب بالا اثر نسبتاً جدیدی از طنزپرداز معاصر ایرج پزشکزاد است که شخصیتهای اصلی آن حافظ شیرین سخن، عبید زاکانی و شخصیتهای آن دوران هستند و وقایع آن در دوران امیر مبارز تقدس مآب رخ می دهد. شخصیت حافظ در این کتاب به جای آنکه پیری زاهدمآب و اخمالو باشد جوانی است شوخ و خندان که اهل حال است و تفرج! دیگر شخصیت کتاب که به نظرم برجسته تر و جذابتر از حافظ از کار درآمده مولانا عبید زاکانی است که اینجانب شخصاً ارادت خاصی به او دارد و او را از بزرگترین شخصیتهای رک تاریخ ایران میداند. کشوری که مردمانش همیشه به پرده پوشی و در لفافه سخن گفتن معروف بوده اند. با خواندن کتاب به احاطه ی پزشکزاد به ادبیات کلاسیک فارسی پی بردم و واقعاً او را که همیشه دوست داشتم این بار ستودم. البته طنز کتاب و شخصیتهای آن در مواردی یادآور بزرگترین اثر او دایی جان ناپلئون است رابطه ی عبید و حافظ یادآور اسدالله میرزا و سعید است. اما من عبید این کتاب را خیلی دوست دارم، همان طور که خود عبید را دوست دارم. خواندن این کتاب تجربه ای شیرین است.ف

3 comments:

Anonymous said...

استاد عزیز،آقای فربد،در حال حاضر فکر می کنم من،شمیم تنها شاگرد شما هستم که بیش از چند صد متر با آرامگاه آن حضرت فاصله ندارم!!از اینرو برای شما دیوان باز کردم
:
بود آیا در میکده ها بگشایند
گره از کار فروبسته ی ما بگشایند

شمیم - شیراز

farzad said...

شمیم عزیز، خیلی ممنون از تفال. امیدوارم همیشه موفق باشی، به خصوص حالا که در جوار حضرت حافظ هستی.ف

Anonymous said...

قلندريست مجرد عبيد زاكاني
حريف خواجگي و بندگي و مرد كدخدايي نيست


عبيد را دل سنگينش امتحان كردند
عيار دوستيش بر محك ز حد بگذشت



في