Friday, October 20, 2006

گفت و گو با بیلی وایلدر


شخصاً بیلی وایلدر را یکی از بزرگترین کارگردانها و فیلمنامه نویسهای تاریخ سینما میدانم و از تمام آثارش لذت میبرم، حتی آنها که به نظر خیلیها ضعیف هستند از بسیاری از آثار سینمایی امروز به مراتب قوی ترند. چند سال قبل دوستان عزیزم در کتاب پنجره کتابی را چاپ کردند که به نظرم خواندنش برای هر اهل سینمایی واجب و ضروری است. کتاب گفت و گو با بیلی وایلدر حاصل گفت و گوی کمرون کرو فیلمساز و فیلمنامه نویس خوش فکر امروز و سازنده ی آثاری چون تقریباً مشهور ، آسمان وانیلی ، جری مگوایر و الیزابت تاون با بیلی وایلدر اسطوره ی فیمسازی دهه های بسیار پیش است، کتابی که در آن میتوان تاریخ سینما را مرور کرد و در جای جای آن از شوخ طبعی های استاد لذت برد. ترجمه ی کتاب را خانم گلی امامی انجام داده اند که نیازی به معرفی ندارند. ناشر در چاپ کتاب که عکسهای زیادی هم دارد سلیقه ی زیادی به خرج داده و حاصل کار کتابی زیبا و خواندنی است که یک کتاب مقدس سینمایی است.ف

5 comments:

Anonymous said...

اتفاقا همين كتاب را به من هم پيشنهاد كرديد. براستي كه از خواندن آن لذت بردم. مخصوصا آن قسمت هايي كه مربوط ميشد به مرلين مونرو.راستي كتاب قلعه سقيد اثر اورهان پاموك را هم بخوانيد. برنده امسال نوبل اين مرد پنجاه و اندي سال ترك است. بخوانيد و بگوييد در اين آشفته بازار چه زماني نوبت ما خواهد بود.!!!!

farzad said...

افرا جان خیلی ممنون از معرفی کتاب. نمیدونستم از این نویسنده ی ترک هم چیزی به فارسی ترجمه شده باشه. ترجمه ی کتاب چطوره؟ خود کتاب چطوره؟

farzad said...

فیلم سانست بلوار یکی از بهترین آثار بیلی وایلدره که خیلی ها را هم از خودش رنجوند. یک اثر ضدهالیوودی با بازیهای عالی ، به خصوص بازی گلوریا ،سوانسون در نقش اون بازیگر قدیمی فیلمنامه ی حساب شده و کارگردانی فوق العاده.ف

Anonymous said...

dashtam yek ketab dar morede asar va zendegiye Billy Wilder ,neveshteye Axel Madsen mikhoondam ye ghesmatesh naghle gholi bood az Billy Wilder ke kheili ba namak bood:
Billy Wilder roozi 4 pakat sigar mikeshe va yekbar goft be in elat sigaro tark nemikone ke emkan dare ye rooz tooye khiaboon tasadof kone va kheili nefrat angize ke dar hali ke oftade va az farte khoonrizi dar hale marge,fekr kone ke be khatere sigar nakeshidan che lezat haee ro az dast dade.
bad amoozie harfe ostado hala khodetoon ye joori tojih konid.
shabnam B

farzad said...

بعضیا داغشو دوست دارن، یا به عبارتی عرض زندگی رو به طولش ترجیح میدن. شاید استاد هم یکی از همین بعضیا بوده.ف