Friday, December 22, 2006

شب یلدا

دیشب شب یلدا بود، شب هندوانه و انار و آجیل و شیرینی و خلاصه هر چیزی که بشود آن را خورد. ما ایرانیها هم دلمان به همین یلدا و نوروز خوش است، چهارشنبه سوری که بیشتر شبیه آزمایشات هسته ای کره شمالی شده تا جشن ملی! جالب این که ایرانیان باستان شب یلدا را به خاطر این که بلندترین شب سال است و در نتیجه تاریکترین 24 ساعت سال به حساب می آید بدشگون می دانسته اند و اعتقاد داشته اند شب اهریمن است. نکته ی جالبی است، نه؟ بعضی وقتها آدم تعجب میکند که سنتها چقدر ممکن است عوض شوند. به هرحال این آقای اهریمن انگار بد کسی هم نیست، چون در شبش خیلی به مردم خوش میگذرد و در کنار هم هستند. این هم بهانه ای است برای با هم بودن.ف

6 comments:

Anonymous said...

مراسم و سنت‌های قدیم ایرانی هرکدام در نوع خود بسیار زیباست البته این زیبایی‌ها وقتی چندین برابر می‌شوند که فلسفه وجودی هر کدام از آنها را هم بدانیم. بهر حال حفظ و احیای آیین‌ها وظیفه فرد فرد ماست

Anonymous said...

چه شب یلدایی بود. برای هزارمین بار سری پدر خوانده ها را دوره کردم. جای شما و هر کی هوس کرد خالی.

Anonymous said...

عجيب مراسم باستاني ايران زيباست ولي چرا به نظر ميرسد كه عامه مردم با مراسم ديني بيشتر احساس قرابت و نزديكي ميكنند. براستي كجاي كار ميلنگد؟

farzad said...

آقای علی حیدری عزیز من هم چند وقتی است هوس کرده ام پدرخوانده ها را دوباره ببینم. البته به خاطر کتاب جدیدی که ترجمه کردم (و اتفاقاً یک شب قبل از یلدا تمام شد) دارم تمام فیلمهای آل پاچینو را از نو می بینم. ولی پدرخوانده ها به خصوص دو قسمت اول همیشه دیدنی اند. واقعاً که عجب شب یلدایی داشته اید.ف

Anonymous said...

دوست عزير سلام نميدانم آيا شما هم دوست داريد وارد اين بازي مخصوص شب يلدا بشويد يا نه. منظورم نوشتن 5 اعتراف و خواستن از 5 دوست ديگر براي اعتراف!!!شايد به نظر كمي بچگانه بيايد ولي من شما را به عنوان يكي از دوستان دعوت به اين بازي كردم.از نظر من بهانه خوبي است تا كمي خودمان را زير ذره بين بگذاريم!لطفا اعترافات من را بخوانيد و نظر بدهيد!

Anonymous said...

be nazare man ahriman vaghei barkhi az khode adamha hastand, va az unhast ke bayad tarsid...
ruzo shab ham nadaran.